Naukowcy odkryli nową egzoplanetę w systemie HD 104067, która może być poddana ekstremalnym siłom pływowym, podnosząc jej temperaturę powierzchni do 2300 stopni Celsjusza. Zespół międzynarodowych badaczy, wykorzystując dane z naziemnych instrumentów oraz misji TESS NASA, potwierdził istnienie tej egzoplanety. Unikalność tego odkrycia polega na tym, że planeta ta znajduje się najbliżej swojej gwiazdy w systemie, a siły pływowe od dwóch zewnętrznych egzoplanet mogą powodować, że jej powierzchnia dosłownie świeci.

Dr Stephen Kane, profesor astrofizyki planetarnej z UC Riverside i główny autor badań, wyjaśnił, że system ten był już znany z obecności olbrzymiej planety. Nowo odkryta egzoplaneta, oznaczona jako TOI-6713.01, doświadcza sił pływowych 10 milionów razy większych niż te na Io, jednym z księżyców Jowisza. To powoduje, że planeta ta osiąga temperaturę powierzchni na poziomie 2600K, co sprawia, że jest widoczna w zakresie światła widzialnego.

System HD 104067, w którym dominują dwa zewnętrzne giganty gazowe, nie jest w rezonansie, ale ich masa i orbita wpływają na kształtowanie się bardzo ekscentrycznej orbity TOI-6713.01. To z kolei prowadzi do ekstremalnych efektów pływowych. Zjawisko to, określane jako „perfekcyjna burza pływowa”, otwiera nowe pytania dotyczące aktywności wulkanicznej i innych procesów geologicznych na tej egzoplanecie.

Odkrycie to ma istotne znaczenie dla zrozumienia formowania i ewolucji egzoplanet oraz systemów egzoplanetarnych nie tylko w naszej Galaktyce, ale i w całym kosmosie. Dr Kane podsumowuje: „Wszechświat to niesamowite miejsce! To badanie zaczęło się od ciekawości, która przerodziła się w coś znacznie bardziej fascynującego”.

Te fascynujące odkrycia mogą nauczyć nas więcej o innych egzoplanetach i systemach egzoplanetarnych w nadchodzących latach, co jest powodem, dla którego nauka jest tak ekscytująca.

Źródło: Universe Today