Najnowsze badania naukowców z New York University (NYU) rzucają nowe światło na procesy pamięciowe w organizmie człowieka. Odkryto, że zdolność do uczenia się i zapamiętywania nie jest zarezerwowana wyłącznie dla mózgu – również inne komórki ciała potrafią „uczyć się” i „pamiętać”. To przełomowe odkrycie może pomóc w opracowaniu skuteczniejszych terapii związanych z problemami z pamięcią.
Badania przeprowadzone przez zespół pod kierownictwem neurobiologa Nikolaya Kukushkina wykazały, że procesy zapamiętywania, które zachodzą w mózgu, mogą występować również w innych tkankach, takich jak nerki czy komórki nerwowe spoza mózgu. Naukowcy dowiedli, że tzw. efekt masowego i przestrzennego powtarzania, znany z neuronów, jest również obecny w innych komórkach organizmu.
Efekt masowego i przestrzennego powtarzania to proces, w którym wielokrotne powtarzanie bodźców chemicznych prowadzi do trwałego zapisania informacji w komórkach. W ramach eksperymentów badacze poddali komórki nerwowe i nerkowe działaniu sygnałów chemicznych, naśladując procesy znane z neuronów. Okazało się, że komórki te aktywowały geny związane z pamięcią, podobnie jak dzieje się to w mózgu.
Nasze badania pokazują, że zdolność do uczenia się i zapamiętywania może być fundamentalną właściwością wszystkich komórek w organizmie – wyjaśnia Kukushkin. Badacze zauważyli, że intensywność i trwałość odpowiedzi komórek zależały od liczby powtórzeń i odstępów między „pulsami” chemicznymi. Krótkie, pojedyncze bodźce aktywowały geny pamięci tylko na krótki czas, ale seria powtarzających się impulsów znacznie wydłużała ich działanie – nawet na kilka dni.
Odkrycie to otwiera nowe możliwości w rozumieniu zdrowia i chorób. Pamięć istnieje nie tylko w mózgu, ale w całym ciele, co może mieć kluczowe znaczenie dla zdrowia i leczenia chorób – dodaje Kukushkin. Na przykład komórki trzustki mogą „pamiętać” wzorce posiłków, co pozwala na lepsze zarządzanie poziomem cukru we krwi. Z kolei komórki nowotworowe mogą „pamiętać” wzorce chemioterapii, co wpływa na skuteczność leczenia.
Badania nad „pamięcią ciała” mogą pomóc w zrozumieniu, jak różne komórki reagują na powtarzające się bodźce i jak można wykorzystać tę wiedzę w terapii. Na przykład odpowiednie sekwencje chemiczne mogą poprawiać funkcje poznawcze lub naprawiać deficyty pamięciowe. Odkrycia zespołu NYU zachęcają do traktowania całego ciała jako dynamicznego systemu pamięciowego. Może to zrewolucjonizować podejście do leczenia chorób i wspomagania procesów uczenia się, zmieniając sposób, w jaki myślimy o interakcjach między różnymi układami organizmu.
Źródło: Science Alert