Firma Deep Sea Vision (DSV) z Karoliny Południowej, specjalizująca się w głębinowych poszukiwaniach podwodnych, ogłosiła, że może mieć zdjęcie sonarowe, które przedstawia szczątki samolotu Amelii Earhart, słynnej amerykańskiej pilotki, która zaginęła nad Pacyfikiem w 1937 roku. Earhart, wraz z nawigatorem Fredem Noonanem, zniknęła podczas próby okrążenia Ziemi, co stało się jedną z największych tajemnic w historii lotnictwa.
Zdjęcie sonarowe, wykonane przez bezzałogowy submersybil na głębokości 5000 metrów, pokazuje kontury odpowiadające unikalnej konstrukcji samolotu Lockheed Electra, którym podróżowała Earhart. Szczególnie charakterystyczne są podwójne ogony maszyny, co może sugerować, że to właśnie jej samolot został odnaleziony.
DSV przeprowadziło 90-dniowe poszukiwania na obszarze ponad 13 500 kilometrów kwadratowych dna Pacyfiku, co stanowi więcej niż suma wszystkich wcześniejszych wysiłków w poszukiwaniu samolotu Earhart. Lokalizacja znaleziska na razie pozostaje tajemnicą, a firma planuje dalsze działania poszukiwawcze.
Odkrycie to opiera się na teorii „Date Line”, zaproponowanej przez byłą pracownicę NASA, Liz Smith, w 2010 roku. Teoria ta zakłada, że Noonan mógł zapomnieć cofnąć kalendarz o jeden dzień, przekraczając Międzynarodową Linię Zmiany Daty, co spowodowało błąd nawigacyjny i skierowało ich o 100 kilometrów na zachód od planowanego kursu.
Earhart, która zdobyła sławę w 1932 roku jako pierwsza kobieta, która samotnie przelatując przez Atlantyk, wyruszyła w 1937 roku z Oakland w Kalifornii z nadzieją na zostanie pierwszą kobietą okrążającą Ziemię. Jej próba zakończyła się zaginięciem po starcie z Lae w Papui-Nowej Gwinei, kiedy to zmierzała na wyspę Howland, by tam zatankować paliwo. Do wyspy nigdy nie dotarła.
Źródło: