Naukowcy z Uniwersytetu Kansas pod przewodnictwem profesora Gregory’ego Rudnicka podjęli się zadania zrozumienia, jak galaktyki rozwijają się, poruszając się przez tzw. kosmiczną sieć. Ta sieć, podobna do pajęczyny, łączy galaktyki w gęste skupiska, wpływając na ich ewolucję. Kluczowe dla badań są symulacje komputerowe, które odtwarzają kosmiczną sieć, pozwalając badać, jak zmienia się zawartość gazu i procesy tworzenia gwiazd w galaktykach.
W kosmosie galaktyki nie są rozmieszczone równomiernie, ale skupiają się w olbrzymie grupy lub mniejsze zespoły, zależnie od gęstości otoczenia. Niektóre z nich znajdują się w izolacji, w mniej gęstych obszarach, zwanych „polem”. Badania Rudnicka skupiają się na galaktykach podróżujących przez filamenty – długie struktury składające się z gazu, pyłu i gwiazd, które łączą skupiska galaktyk. Te ścieżki kosmiczne kierują galaktyki do gęstszych obszarów, wpływając na ich rozwój.
Naukowcy badają, jak pierwsze spotkanie galaktyk z gęstymi środowiskami w filamentach wpływa na ich ewolucję. Szczególną uwagę poświęcają procesowi przetwarzania gazu w gwiazdy, nazywanemu „cyklem baryonowym”. Gdy galaktyki wpadają do gęstych obszarów kosmicznej sieci, ich wewnętrzne procesy mogą ulec zakłóceniu, wpływając na tempo tworzenia gwiazd. Niektóre z tych procesów to silne wiatry gwiazdowe, które mogą wydmuchiwać gaz z galaktyk, a następnie pozwalać mu powrócić, kontynuując cykl baryonowy.
Rudnick i jego zespół mają nadzieję, że ich symulacje pozwolą lepiej zrozumieć, jak środowisko kosmicznej sieci wpływa na życie galaktyk, od tworzenia gwiazd po ich ewolucję. Projekt ten, oprócz poszerzania granic naszej wiedzy o kosmosie, obejmuje również działania edukacyjne, angażując uczniów szkół średnich z Kansas i New Jersey do 2026 roku, co ma na celu przybliżenie im fascynującego świata astronomii.
Źródło: Yahoo News