Skip to main content

Magnetyczny biegun północny Ziemi, którego pozycja stale się zmienia, przesunął się jeszcze bardziej w kierunku Syberii. Eksperci z NOAA i Brytyjskiego Instytutu Geologicznego (BGS) zaktualizowali właśnie Światowy Model Magnetyczny (WMM), którego używa się do nawigacji w lotnictwie, żegludze i innych systemach.

Zmiany w jądrze Ziemi, zdominowanym przez żelazo i nikiel, powodują, że pole magnetyczne planety stale się przemieszcza. Od 1500 roku biegun magnetyczny krążył wokół Kanady, ale w ciągu ostatnich dwóch dekad przyspieszył swój ruch w kierunku Syberii. W ostatnich pięciu latach jego prędkość spadła z 50 do 35 km rocznie, co jest największym spowolnieniem w historii obserwacji.

Aktualizacja Światowego Modelu Magnetycznego odbywa się co pięć lat. Najnowsza wersja zawiera mapę o 10 razy większej szczegółowości niż wcześniej, co pozwala na bardziej precyzyjne planowanie nawigacyjne. Nowy model pozwala na dokładność na poziomie 300 km na równiku w porównaniu do wcześniejszych 3 300 km.

Nieaktualny model magnetyczny może powodować znaczne błędy nawigacyjne. Na przykład podróż z Republiki Południowej Afryki do Wielkiej Brytanii mogłaby zakończyć się 150 km poza planowaną trasą. Dlatego linie lotnicze, wojsko NATO i inne organizacje będą aktualizować swoje systemy nawigacyjne.

Magnetyczny biegun północny został odkryty w 1831 roku przez Sir Jamesa Clarka Rossa w północnej Kanadzie. Od tamtej pory stale się przemieszcza, a jego dynamiczny ruch stanowi nieustanne wyzwanie dla naukowców i technologii nawigacyjnych.

Nowy model WMM obowiązuje do 2030 roku i jest kluczowy dla lotnictwa, żeglugi i innych systemów zależnych od precyzyjnych danych nawigacyjnych. Dzięki niemu zarówno przemysł, jak i użytkownicy końcowi mogą korzystać z dokładniejszych map, nie martwiąc się o manualne aktualizacje.

Źródło: Science Alert